Misstro

Jag vet inte vad jag ska göra. Bara låtsas som att jag inte vet att han har flyttat hem till sin fru och ge honom lite mer tid att bryta, eller konfrontera honom och säga nu eller aldrig - välj! Vet inte om mer tid hjälper, framför allt inte nu när han har tagit ett steg tillbaka och bor ihop med henne igen. När jag skriver det så faller det på sin egen orimlighet. Han har flyttat tillbaka till deras gemensamma lägenhet igen = separationen inställd. Frun har fått hem honom igen och måste rimligtvis utgå ifrån att de är ihop igen. Jag kan tänka mig beroende på hur han resonerar att han inte tycker att de har flyttat ihop igen - han bor bara där för att det är bekvämt - en slags rationalisering för att normalisera sitt onormala beteende. För min del är detta helt oacceptabelt. Han kan inte bo tillsammans med sin fru och kalla det separation. Han kan inte bo ihop med sin fru och fortsätta träffa mig som om inget har hänt. Jag vill inte det. Det fungerar inte. Det är helt oacceptabelt! Han måste bryta helt med sin fru om han vill vara med mig. Det är mina villkor, mitt krav. Det lär ju vara ännu längre bort nu när han flyttat tillbaka igen.
 
Jag vill att vi ska kunna återgå till vår relation så som den var innan alla time-outer och allt trassel. Att vi ska kunna umgås, tala öppet och fritt. Att jag ska kunna ringa honom på kvällen, han svarar, att vi kan prata och säga god natt... Att jag ska kunna åka till hans stuga och han är där som han har sagt. Att vi kan vara där och umgås. Jag tror det är så här nu. Han har flyttat tillbaka. Och inte med så många ord definierat varken för sig själv eller frun status på deras relation. Han är otydlig och vag som alltid. Precis som han inte kan säga rent ut till mig vad som gäller utan jag ska få lista ut genom omskrivningar vad som händer, och har hänt. Indirekt har han ju faktiskt sagt att de har närmat sig varandra igen. Att han bor där. Han lovade att inte fortsätta bo där men det vet jag ju att han gör. Så nu hänger det på mig. Låta det gå några veckor eller bryta nu på fredag? Om jag fortsätter träffa honom och låtsas som om allt är som vanligt, att vi är ihop, föreslår saker och planerar aktiviteter tillsammans, kanske han känner att pressen blir så stor att han måste komma till ett avgörande. Antingen bryta med henne eller bryta med mig. Jag vet rent logiskt att jag lika gärna kan bryta själv. Det borde jag göra. Samtidigt skulle jag vilja veta vad som händer om man låter det gå en tid. Kan det ändras något? Det finns ju en risk - eller rättare sagt sannolikheten är väl stor - att vi bara går tillbaka till det beteende- och umgängesmönstret som var innan han separerade. Att jag är den andra kvinnan igen och han lever med sin fru som han aldrig kommer att skilja sig ifrån...
 
Jag kommer inte gå med på fler time-outer. Antingen ses vi som ett par eller så gör vi inte det. Inga mitt-emellan-lägen längre. Antingen eller. Hon eller jag. Inte både och. Hon ELLER jag.
 
Jag har nog aldrig mått sämre i hela mitt liv. Öken. Har svårt att sova och koncentrera mig. Känner mig låg och nedstämd. Gråter. Stressen far runt i kroppen, jag är spänd och kan inte slappna av. Det värker i mage och hjärtat. Jag känner mig sviken och bedragen. Varför är det så svårt för honom att säga som det är - tala sanning? Jag vill inte gå under av detta. Jag vill ha en relation som jag mår bra av.
 
Det jag allra helst skulle vilja är att han är ärlig mot mig. Berättar sanningen. Ber om ursäkt för sitt beteende. Och att vi väljer sedan att antingen fortsätta vara tillsammans (bara han och jag, och att han lämnar sin fru på alla sätt), eller att han och jag bryter upp och går skilda vägar. Raka besked. Raka beslut. Inga halvmessyrer eller halvsanningar. Varför klarar han inte det??? Varför klarar inte jag det?
 
Jag har i alla fall bestämt mig för en sak. När vi ses på fredag eller den dagen det blir tänker jag säga följande:
- Jag tänker fråga om han vill fortsätta med mig eller inte och att detta är de villkor som gäller från min sida om vi ska fortsätta ha en relation - så får han ta ställning till om det är något för honom eller inte:
- Jag vill ha en relation med honom. Jag vill att vi återgår till att ses, umgås och ha kontakt som innan time-outen. Att vi har en "vanlig" relation, att det är han och jag.
- Det är inte OK att han bor tillsammans med sin fru. Han måste fortsätta vara separerad, flytta ut från deras gemensamma lägenhet igen och flytta tillbaka till stugan.
- Jag accepterar inte att han umgås med sin fru annat än i nödvändiga fall när familjen måste samlas på något sätt.
- Jag vill att han är ärlig och transparent. Berättar vad som händer.
 
© COPYRIGHT 2013 Lottasdagbok
Mina texter & bilder får ej kopieras eller användas utan mitt tillstånd.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lottasdagbok.blogg.se

Livet & Kärleken

RSS 2.0